
Dlaczego nauczyciele używają fiszek?
Fiszki, czyli tak zwane karty obrazkowe, są częstym elementem używanym przez nauczycieli do nauki nowego słownictwa. Składają się one z obrazka i przypisanego do niego wyrazu. Fiszki ułatwiają naukę dzięki praktykowaniu 'aktywnego przywoływania’ – klasycznej metody uczenia się i skutecznego zapamiętywania informacji. Używając metody aktywnego przywoływania, można:
- zidentyfikować luki w wiedzy – jeśli nie jesteś w stanie nazwać obrazka, bądź poprawnie przeczytać wyrazu to jest to dla Ciebie sygnał, nad czym jeszcze powinieneś poćwiczyć;
- utrwalić poznane wyrazy – jest to bardzo ważny element, o którym często się zapomina. Uczniowie, myśląc, że opanowali już zakres pewnych słów, często do nich nie wracają, co skutkuje ich zapominaniem.
Jak używać fiszek?
Istnieje wiele sposobów na użycie fiszek do nauki języków obcych, jak i innych przedmiotów. Moimi ulubionymi są te oparte na kreatywności i zabawie. Pod spodem znajdziesz parę pomysłów na klasowe gry i zabawy, czy solo czy w parach. Pamiętaj, że inne gry stosujemy w momencie, gdy dziecko dopiero zaczyna się uczyć słów, a gdy je już wszystkie zna. Gry które mają na celu pomóc dziecku w zapamiętaniu wyrazów powinny być dynamiczne, melodyjne i oparte na drylowaniu.
Drylowanie wyrazów – uczeń nie zna wyrazów
1. STOP!
Ułóż wszystkie fiszki z obrazkami na podłodze lub tablicy w rzędach, jedna po drugiej. Powtórz z dzieckiem wszystkie obrazki, wskazując na nie – razem z nim wypowiedz je na głos. Na bok odłóż wszystkie karty z wyrazami, weź w rękę jedną z nich i wypowiedz słowo na głos. Zadaniem osoby prowadzącej będzie „jeżdżenie” wyrazem-kartą, po tablicy/podłodze, na wysokości wszystkich kart. Zadaniem dziecka będzie krzyknięcie słowa STOP! gdy wyraz, pokryje się z odpowiadającym mu obrazkiem.
TIP: By utrwalić wyrazy, w momencie gdy dziecko wypowie słowo STOP, zapytaj go, co to za karta. Jeśli uczysz dziecko języka chińskiego użyj zwrotu : 这是什么?- zhè shì shénme? – co to jest? i oczekuj odpowiedzi 这是 … (zhè shì + odpowiedź).
2. PRZEMIENIANKA
Niezależnie, czy używasz fiszek z obrazkami czy z wyrazami, ta gra przyniesie bardzo duże efekty. Jako nauczyciel, najczęściej stosuje ją w momencie nauczania nowego słownictwa – jest ona świetna na poznawanie i drylowanie wyrazów. Zasady gry są bardzo proste – osoba prowadząca trzyma w każdej ręce po jednej karcie (np. 苹果 – píngguǒ w lewej i 水果 – shuǐguǒ w prawej). Zadaniem osoby prowadzącej jest pokazanie pierwszej karty (苹果 – píngguǒ) oraz drugiej karty (水果 – shuǐguǒ), a zadaniem dziecka ich naprzemienne nazywanie.
TIP: Nadaj nierówny rytm grze. Nie zawsze po 苹果 – píngguǒ musi występować słowo 水果 – shuǐguǒ. Staraj się specjalnie mylić dziecko, pokazując 3 razy z rzędu kartę pierwszą, potem 2 razy kartę drugą i tak na przemian. Zmieniaj również dynamikę zabawy, raz kartę pokaż szybciej a raz wolniej. Zobaczysz, będzie przy tym bardzo dużo śmiechu!
Na temat drylowania wyrazów napiszę jeszcze osoby artykuł, który mam nadzieję, okaże się przydatny.
Utrwalanie wyrazów – uczeń kojarzy lub zna wyrazy
1. LEWA, PRAWA, GÓRA, DÓŁ

2. SKACZ I MÓW
Połóż fiszki na podłodze w linii (może być prosta lub zakręcana), tak aby się ze sobą nie stykały. Poproś dziecko, by ustawiło się przed pierwszą kartą i wytłumacz mu zasady gry. Gra polega na tym, by dziecko zrobiło jeden 'skok’ do przodu i nazwało kartę która pod nim/nią się znajduje. W momencie, gdy dziecko nie będzie w stanie wypowiedzieć nazwy karty, przypominamy mu ją, powtarzamy pare razy i zaczynamy grę od początku. Gra będzie skończona, jak dziecko poprawnie nazwie wszystkie karty.
TIP: Poproś dziecko by skakało obok kart lub z szeroko rozstawionymi stopami, tak aby karta znajdowała się między nogami dziecka. Unikniesz w ten sposób ewentualnego ryzyka potknięcia się lub poślizgnięcia i zepsucia kart lub nabicia siniaka :). Jeśli dziecko woli wykonać to zadanie na siedząco, użyjcie jego ulubionej maskotki, która będzie skakać za nie!
Dlaczego fiszki ułatwią naukę języków obcych?
Fiszki są świetną metoda uczenia się i przyswajania słownictwa, ponieważ mają klika prostych, ale ważnych funkcji. Przede wszystkim to łatwy sposób na rozpoznanie, czy w wystarczająco dobrym stopniu przyswoiliśmy dany materiał, czy jednak warto by było coś powtórzyć. Dzięki metodzie aktywnego przywoływania, dziecko w lepszym stopniu zapamiętuje wyrazy i utrwala zgromadzoną wiedze. Ponieważ kolejność kart można zmienić, fiszki uniemożliwiają uczniom łatwe zapamiętywanie kolejności odpowiedzi, a wręcz przeciwnie – zmuszają mózg do pracy. Ponadto, fiszki można zabrać ze sobą i powtarzać gdziekolwiek i kiedykolwiek się chce – podczas przerwy w szkole, jazdy autobusem czy oczekiwaniem na przystanku. Są one zdecydowanie wygodniejsze w użytku niż ciężkie książki i zeszyty i możesz je wykorzystać do wielu gier i zabaw!
Wypróbuj fiszki do nauki chińskiego już teraz!
Język Chiński HSK1 – Fiszki Drukowane i Online to produkt do samodzielnej nauki języka chińskiego, stworzonym dla osób, którym zależy na wielorazowych materiałach, dostępnych tuż po dokonaniu zakupu. Kupując ten zestaw, dodatkowo otrzymujesz możliwość skorzystania z chińskich fiszek dostępnych w mojej grupie na serwisie Quizlet, zupełnie za darmo! Fiszki do samodzielnego druku, możesz drukować dowolnie – jednostronnie, dwustronnie, w kolorze lub czarno-biało, w zależności od Twoich potrzeb. Ten produkt może być użyty na wiele sposobów, a dzięki odpowiednim grom, nauka z fiszkami staje się łatwa, przyjemna i przede wszystkim efektywna!
Mocne strony tego produktu to: FUNKCJONALNOŚĆ – INTERAKTYWNOŚĆ – KREATYWNOŚĆ – TRANSKRYPCJE – UŻYTECZNOŚĆ – ŁATWOŚĆ DRUKU
Dodatkowo, do tego produktu przygotowałam 4 gry planszowe, do nabycia ZA DARMO w moim sklepie. Dzięki zróżnicowanym grom zawartym w tym zestawie, nauka języka chińskiego stanie się prostsza!
Mam nadzieję, że zawarte w tym artykule porady pomogą Ci urozmaicić naukę języków obcych. Koniecznie podziel się w komentarzu, która gra najbardziej przypadła Tobie i Twojemu dziecku do gustu! Ta wiedza pomoże mi tworzyć jeszcze lepsze materiały dopasowane do waszych potrzeb.
Życzę udanej zabawy,
Klaudia Kominek